Toekomstvisie parkeren aan het station: slechts 1 parking – tussen de sporen

4
5 maanden geledenopen

Nu parkeren wagens in de stationsbuurt en Florastraat, is er een parking in de Anthierenslaan (in een woonwijk) en tussen de sporen (nu onderbenut want moeilijker bereikbaar en ver stappen). Er is ook een nieuwe parking gepland in de Florastraat op de bloemisterij (gaat nogal ver stappen zijn).

Het kan ook anders! Denk even mee en beeld je in.
Denk aan de parking tussen de sporen. Graaf een grote put en maak er een parkeergarage van (minstens) 2 verdiepingen van (niveau 0 en -1). Maak op het laagste punt van de tunnel (in het midden) een gat in de muur en maak een ondergronds kruispunt zodat je de parking ondergronds in en uit kan rijden. Je verbindt de huidige voetgangerstunnel naar de Florastraat met de parkeergarage voor een gemakkelijke toegang tot spoor 4. Je kan ook een uitgang maken naar spoor 3, van waar je op spoor 2 geraakt.
Infrabel zal op termijn ook wel de spoorwegovergang van de groenstraat/stationstraat willen sluiten, zoals ze overal willen, waardoor er een fietstunnel voor de fietssnelweg naar Deinze/Kortrijk moet komen. Die zal parallel moeten lopen met het spoor naar Oudenaarde om uit te komen op het voetpad langs de spoorweg in de Stationstraat. Je kan de parking ook op die fietstunnel aantakken voor een uitgang naar spoor 1 en misschien zelfs 2.
De parking zou groot genoeg moeten zijn om die van de Anthierenslaan en de toekomstige in de Florastraat onnodig te maken.

Het station van De Pinte heeft een hoog knooppuntgehalte. De politiek vindt dat we meer met de trein moeten. Aangezien de fiets en de bus voor velen zelfs geen optie is om naar het station te komen, mogen we toch verwachten van Infrabel, NMBS en Vlaanderen dat ze een parking voorzien op de plaats waar het verkeer de minste hinder veroorzaakt. We kunnen hen zelfs proberen wijsmaken dat er geen Pintenaars parkeren aan het station 😉

Delen