Voetpad-Fietspad-Parkeerstrook in Langevelddreef

17
3 maanden geledenopen

Een groot stuk van de Langevelddreef kan veiliger en aangenamer door de stroken tussen de goot en de gevels anders aan te leggen. Maak een voetpad aanliggend aan de gevels, met daarnaast een fietspad. Tussen het fietspad en de weg komt een parkeerstrook die wel breed genoeg is. De bomen blijven en onderbreken de parkeerstrook.
Ter hoogte van de viswinkel en kapper is er nu ongeveer 4,8m tussen de goot en de gevels. Genoeg dus voor 2m parkeerstrook, 0,3m veiligheidsmarge, 1,25m fietspad en 1,25m voetpad. Niet ideaal, maar beter dan nu.

Hiervoor is een stuk onteigening nodig, maar ik hoop dat de bewoners openstaan voor deze verandering. Zij parkeren, fietsen, wandelen daar immers elke dag. Dit kan een lange procedure zijn, dus zo snel mogelijk een goed ontwerp om hen te overtuigen.

De problemen zijn gekend:
– De parallelle parkeerstrook is te smal waardoor auto’s met een half wiel op het fietspad staan, of met een wiel in de goot. Ter hoogte van de bakker en viswinkel staan de meeste auto’s met hun kont op het fietspad.
– Fietsen en wandelen is onaangenaam. Richting tunnel rijd je vaak op het linkse randje van het fietspad of zelf op straat door de geparkeerde auto’s – daarom vermijd ik de Langevelddreef met mijn kleuters. Richting Keistraat is het vaak te smal om met fietskar te passeren. Er zijn ook vaak voetgangers die dan opzij springen bij een boom.
De weg zelf versmallen is geen optie, omdat het een ontsluitingsweg is waar de Lijn rijdt.

En als je bezig bent, doe dan aub die lelijke oude elektriciteitsdraden in de grond. Die paal bij de bakker is al half weggerot…

Delen